Att fundera över inför nationella provet i Svenska B - samt ett udda råd för sömnlösa

Hej, vi kommer att starta veckan efter lovet med att sätta oss in i temat för höstens nationella prov. Provet är uppdelat i en muntlig del A, och en skriftlig del B.

Provet heter Dröm och verklighet. Vad tänker du på när du ser den titeln?
Vad betyder ordet verklighet? Vad betyder ordet dröm?

Det kan ibland vara svårt att skilja på dröm och verklighet. Ge exempel på någon sådan situation.

Vilka drömmar skulle du förverkliga i framtiden?

Hur speglas verkligheten i olika medier idag? Tänk på tidningar, tv, film och litteratur.

Vilka olika typer av fiction finns, och vilken typ föredrar du? Motivera.

Hur mycket ska man sova? Fundera på förhållandet mellan sömn och vakenhet.

Många drömmer om att likna någon de beundrar. Hur viktigt tycker du det är att ha förebilder?

Du kommer att få ett häfte med text och bild som alla på ett eller annat sätt anknyter till Dröm och verklighet.
Medan du läser häftet, fundera på:

Vilka beröringspunkter finns mellan texter och bilder i häftet?

Vad säger dig häftets bilder? Varför?

Vilka olika slags texter finner du i häftet? (dikter, noveller, tidningsartiklar, romanutdrag, krönikor etc.)

Vad vet du om författarna och konstnärerna bakom texterna och bilderna i häftet?

Hur går det till?
Den muntliga delen bygger på att du med utgångspunkt från häftet presenterar text och/eller bild kortfattat, förklarar och motiverar dina val. Du håller din presentation inom fem minuter. Bedömningskriterier presenteras under förberedelselektion v.45.

Den skriftliga delen skriver du i kårens lokaler på Högskolan den 13 november. Då ska du ha med dig häftet, som du naturligtvis studerat in i minsta detalj, för att kunna använda dig av diverse tankar och idéer du hittar däri. Uppgiften består i att du skriver en av vanligtvis tio skrivuppgifter. Du ska alltså endast välja en av uppgifterna. Dessa hålls dock hemliga fram till provdagen, så du får inte veta dem i förväg.

Här följer några infallsvinklar inför den muntliga delen:

Drömmar
Framtidsdrömmar - egna och / eller andras
Mardrömmar - nattlig plåga och / eller reella hot
Drömmars betydelse för hälsa och välbefinnande
Drömtolkning

Drömmar kontra verklighet
Dokumentär = sant?
Idoler och hjältar
Så ska världen räddas
Verklighetsbaserade romaner eller ren fiction - vilket är den intressantaste läsningen?

Sagor, spel och andra fiktiva världar
Spelens värld - dröm eller verklighet?
Sagan som inslag i modern litteratur och film
Skönlitteratur där drömmen spelar en framträdande roll, till exempel Skuggorna i spegeln av Inger Edelfelt eller Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
Filmens värld - hur verklig är den?

Bildernas budskap
Konstnärens tolkning av dröm och verklighet
Fotot - en verklighetsskildring?
Oväntade perspektiv
En bild säger mer än tusen ord

Avslutningsvis ett råd till de av er som inte kan sova:
Lägg en fladdermus under huvudet. Om du tycker det är att gå för långt, ska du lägga ett kokt fladdermushuvud under höger arm.

Happy Halloween!
Hälsningar, Peter

Stjärnan

Hej


På tisdag (imorgon) den 30 syns vi som vanligt. Skolan kan ta lov, men aldrig konsten.


Ni som kan komma någon timme innan är hjärtligt välkomna att komma och rigga lite scenografi.


Sedan repar vi


6/11 18-20

13/11 18-20.30

17/11 9.30-12.00 genrep (lördag)


18/11 samling 14 premiär 15.00 (söndag)


20/11 samling 18, föreställning 19 (tisdag)


22/11 samling 18 föreställning 19 (torsdag)


Allt för nu

Maggan


Muntlig redovisning Sv/Kuhi

Till er som missade redovisningen i Svenska/Kulturhistoria erbjuds nu tillfälle att redovisa.

21/11 kl. 16.10 M15 - dvs när vi har Kulturhistoria. Peter kommer också.

Angelica & Peter

Klassråd Es06t 2007.10.25


Klassråd Es06t            2007-10-25


§1  Mötet öppnades 11.00 av Antoni


§2  Till mötesordförande valdes Antoni


§3  Till sekreterare valdes Anna T


§4  Tidigare protokoll lästes inte upp då mötesprotokollet inte satt i pärmen.

      Anna T tar på sig att till nästa möte se till att alla protokoll sitter i pärmen.


§5  Sturebladet:

  • Städdag - torsdagen den 8/11 ska alla hjälpa till att städa skolgården.Vi kommer att samlas vid bistron klockan 10.00 och beräknas hålla på                        
    i ungefär en timma. Detta är en obligatorisk aktivitet. Tänk på att det görs för allas trivsel!             
  • Utvärderingsenkät - i år ska åk 2-3 delta i en utvärderingsenkät som kommer att beröra alla möjliga frågor om skolan. Vår klass har fått en tid tisdagen den 27/11 klockan 13.20 - 13.50 i sal E23. Även denna aktivitet är obligatorisk. Din chans att vara med att påverka!
  • Headmasters noice - traditionsenligt ska Headmasters noice ha konsert innan höstlovet. Detta kommer att äga rum fredagen den 26/10 (Maddes födelsedag) i Bergmanssalen. ES har blivit inbjudna till detta spektakel klockan 11.00.
  • Kvarglömda USB-minnen - bibliotekarierna uppmanar samtliga elever att skriva namn och klass på sina USB-minnen. Då många USB-minnen glöms kvar i biblioteket.
  • Freedom - som ni kanske vet har fotoeleverna här på skolan just nu ett samarbete med andra fotoelever från Prag. De har nu en utställning, som går under namnet "Freedom", med sina fotografier på Norreports galleri. Denna kommer att finnas där veckan ut med öppettiderna mån - fre 12.00 - 18.00 samt lördag 10.00 - 14.00.

     Elevrådet:

  • Elevrådsstyrelsen söker tre nya medlemmar
  • Trådlöst Internet - elevrådsstyrelsen vill veta vad klasserna tycker om att låta alla elever på skolan få tillgång till det trådlösa nätverket. Vi förde en diskussion kring detta och efter en tid kom vi fram till att Es06t säger NEJ till detta. Vi tycker inte att alla elever ska få tillgång till det trådlösa nätverket.
  • Skolkonferens - det ska finnas två elevrepresentanter från varje program med i skolkonferensen. Från klassen är Jacline intresserad.
  • Elevrådsstyrelsen vill även veta hur vi tycker att våra klassråd fungerar. Vi anser att Es06t har ett väl fungerande och organiserat klassråd.
  • Betala med kort i caféet - en fråga om man ska införa en kortläsare till caféet har väckts, med syftet att man ska kunna betala med kort där. Detta anser klassen är oerhört onödigt, framförallt oekonomiskt då en sådan kortläsare är väldigt dyr. Vi förstår inte riktigt problemet, då vi har ett par väl fungerande bankomater bara ett stenkast här ifrån.
  • Vattenflaskor - elevrådsstyrelsen vill också veta vad klasserna tycker om att köpa in nya vattenflaskor till åk1. Detta anser inte vi är nödvändigt då de är så barnsligt enkelt att få tag på en egen vattenflaska, exempelvis hemifrån.
  • Elevskyddsombud - Es06t vill ha ett fungerande elevskyddsombud!!!

§6  Övrigt:

      Vi förde en diskussion kring vad som kan göras i lobbyn och logen.

      Men vi valde att lägga detta på is, då det är svårt att fatta några riktiga beslut när inte  

      Maggan är närvarnade. Därför för vi en vidare diskussion kring detta vid nästa

      klassråd.


§7  Mötet avslutades av Antoni



                                                                                     2007-10-25 Vid protokollet:


                                                                                       _____________________________

                                                                                                                          Anna Thomasson          



                       
                                                                 image49


Forumteater

Tisdag förmiddag.
Teatertreorna arbetar med forumteater.

Forumteater utgår från en situation där ett förtryck/orättvisa tydligt gestaltas. Skådespelarna spelar upp pjäsen för en publik och stannar pjäsen där förtrycket är som starkast. Pjäsen spelas upp en gång till och nu kan publiken ropa Stopp! och byta ut karaktärer som är utsatta samt de som har en möjlighet att påverka händelseförloppet.

Innhållet i dagens lektion var följande:
Var och en fick med utgångspunkt för olika förtryck riktat mot barn, kvinnor, män, gamla männsikor, djur, funktionshindrade gestalta som en staty, en bild, av förtrycket. Vidare blev de indelade i tre grupper där gruppen valde ett av teman som de gestatade i en ny staty. Här tolkade övriga bilden, vad de såg, tänkte och kände.

Ur dessa bilder formade grupperna pjäser som senare gjordes som forumteater. Livliga diskussioner uppstod i vad som händer när budskapet är otydligt samt att när ett förtryck sker på individnivå och inte tar hänsyn till funktion eller kultur.

Hur skall en skådespelare agera i en forumteaterpjäs?
Researchen och analysen av pjäs och karaktär går till som till vilken pjäs som helst, förändringen kommer i agerandet. När en ur publiken gör ett inhopp gäller det att anpass sitt spel dvs avgöra med vilken kraft och med vilka argument inhopparen använder för att bryta förtrycket. Fokus ligger på att utmana och samtidigt stödja.

Vi pratade också om hur mycket forumteater som skall vara med i den slutliga pjäsen kring genus. Veckorna 45-48 kommer det att finnas möjlighet till fler lektioner i forumteater.

Thomas
som tycker att forumteater ger ytterligare kraft i arbetet med konstärliga processer mot en förändring.

PARIA analys åk 3

image47
Paria på Sturegymnasiet 1993 (innan Mediteket) I rollerna Matias Thorbjörnsson och Jocke Nätterqvist (som snart kan ses som ARN på en biograf nära dig.)


Här följer en avslutning på analysuppgiften för er som inte kunde vara med i fredags.

KLICKA HÄR FÖR FILM
Jag vill passa på och tacka för en trevlig och intressant analysförmiddag och samtidigt passa på att påminna om en utvärdering av analysen på ca. 10 meningar.

Var och en går in och gör sitt inlägg under denna punkt.

Maggan


Läger 25-26 oktober åk3

För att avsluta teaterblock nr. 1 håller vi läger i Ysby. Huvudpunkt på programmet är repetition av enaktarna. Vintern börjar närma sig och ni kommer att bo i ett hus som har 150 år på nacken och därför är tempererat som på Strindbergs tid. Ni bör därför ha med er mycket tjocka och varma kläder. Raggsockar och inneskor, olle och något varmt att sova i. Sängkläder, (luftmadrass), kudde är också av nöden.

Glöm inte manuskript och ev. scenografiskisser.


Transport enligt följande:

324 kl 8 från norra station (någon minut senare från sture) Bussen framme i Laholm kl 9.00. Där möter vi och hämtar upp.

Bussen tillbaka går 15.08 från Laholms station, som vi kör er till.

Är det någon som kan fixa transport själv så lös det och meddela detta.

Peter delar ut busskort tisdag eller onsdag.

Tack så länge

Maggan och Peter


Klassråd ES05t 17/10-07

image46
§1 Kristian (förra mötets ordförande) öppnar mötet

§2 Val av mötesordförande genomfördes genom nominering och handuppräckning. Sofia P valdes.

§3 Sarah valdes till sekreterare.

§4 Förrförra mötets protokoll godkändes. Förra mötets protokoll godkändes.

§5 Skolinfo och elevrådet

-Anni läste upp Sturebladet v41:

8/11 städar ES-programmen, 10-11, samling vid bistron.

Lista på vilka nya böcker som kommer till biblioteket sätts upp i Lobbyn.

Louise tog upp att vi inte har tillgång till det trådlösa nätverket här på      skolan. Klassen ansåg att vi 
borde ha tillgång det, och Sofia W och Matilda tar upp det på nästa stormöte.

Anni, som sitter i matrådet på skolan ska prata med Pär Henriksson om ett matrådsmöte den 18/10.  
Anni, Sofia H, Matilda och Sarah var och pratade med MPs rektor under lunchen idag och fick reda på  
att vi har plasttallrikar och plastbestick på grund av att skolans fjärrvärmeanslutning krånglar och att                      det antagligen är fixat till efter höstlovet.

§6 Louise gav förslaget att man kan starta en filmklubb av något slag, efter skoltid, dit lärarna kan gå och 
be dem visa en speciell film som de annars skulle visat på lektionen så att fler kan se filmen. Förslag 
togs upp att vi skulle använda oss av antingen Bergmansalen eller hörsalen. Louise ska prata med 
Maggan om detta.

Sofia H kollade upp hur mycket det kostar att trycka tröjtrycket på tryckeriet vid Röda Kvarn, och det 
skulle kosta ungefär 100 kr. Matilda ska kolla upp detta ytterligare idag och även om vi kan få 
mängdrabatt på det hela. En tryckansvarig ska utses till vilken pengar och tröjor ska lämnas, och 
trycket ska göras efter nästa studiebidrag/lön.

Sofia H tog upp att vi ska sätta upp en skylt på den högra logen som ska vara våran.

Matilda tog upp att vi ska se till att vi inte skräpar ner i Lobbyn och att vi måste börja tömma papperskorgen.

§7                  Sofia P förklarar mötet avslutat.


Sekreterare: Sarah Johansson


Utbildningsmässa och Konststaden

Nu är v.41 avslutad med utbildningsmässor och Konststads projekt.
Vi har under hela veckan jobbat ihop och repeterat projektet konststaden som inkluderade musik åk 2 och 3, teater åk 2 och 3, dans åk 2. Det var roligt att se projketet växa fram och tillslut bli riktigt bra. Vi hade två föreställningar ute på mjällby konstgård plus ett genrep. På lördagen kom det mycket mer publik än vad jag hade väntat mig och föreställningen gick väldigt bra. Jag hade inte trott att det skulle gå så bra som det gick, det var helt enkelt otroligt roligt. På söndagen kom det ännu mer publik och föreställningen gick ännu bättre! Det kändes väldigt bra att se hur de små embryon vi började med på tisdagen kunde resultera i något så bra tillslut. 
image53image54image55image57image56
image58
 
image52

På fredagen och lördagen v.41 hölls det en utbildningsmässa på stadsbiblioteket där alla gymnasieskolor och i princip alla program var representerade. Jag(Sofia W), Sofia HH och Matilda från åk 3 var där båda dagarna och raggade nya teaterelever. På fredagen var det obligatoriskt (tror jag) för alla niondeklassare att komma dit och eleverna bussades in till biblioteket. När elverna började strömma in var det bara att agera telefonförsäljare och propagera så mycket som möjligt för det estetiska programmet. Det var väldigt roligt och jag tror nog att vi lyckades få en hel del av dem att tänka lite extra på det estetiska programmet. På lördagen var det frivilligt att komma dit och det kom också rätt mycket föräldrar. Det var lite svårare att sälja in sig när föräldrarna var med iochmed att estetiska programmet ofta ses som något slags lekprogram där man inte kan bli någonting, men vi gjorde så gott vi kunde för att slå sönder fördomarna.

På lördagen körde vi också en del av konststaden utanför biblioteket vid två tillfällen. Det gick bra, men lite mer publik hade nog inte skadat.

Tack för en härlig vecka!
image51
Sofia W ES05t

Analys

Idag har vi arbeta med analys.
Jag pratade om vikten av att börja från grunden. Att söka all information i texten och vänta med tolkningen.
Som när man ska måla. Först ska det spacklas och slipas och sedan kan man måla.
Hela klassen har hållt på tillräckligt länge med sceniskt arbete för att i ryggraden förstå vad en analys är och hur man arbetar med det på golvet - och en viss frustration uppstår när man måste tänka om och kanske gå "tillbaka"  i utveckligen.
Maggan tyckte att alla hade blivit knolriga och att hela hennes begåvade klass förvandlats till en hoper snurriga galenpannor.  Fast jag tror att det var bra att faktiskt få verktyg att arbeta med även om det innebär ett visst backande i arbetets gång. Med flit coh koncentration på uppgiften tror jag att alla kommer att ha glädje av sina nya kunskaper i analysen av Paria.
Tyck gärna till under kommentarer om den här dagen.
Jag finns en iten stund på skolan på onsdag (i morgon) mellan halvtre och halvfyra till de som behöver hjälp.
Angelica

ps
Kan inte någon skriva några rader om helgen som gick så fantastiskt bra? Bra för loggen.

The Sound And The Fury

Life's but a walking shadow, a poor player
That struts and frets his hour upon the stage
And then is heard no more: it is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.

Macbeth Act V, scene V

Från känslans värld till andra sidan

Hej,

Teatertvåorna har under första delen av terminen, i svenska B, arbetat med dikter; läsa, analysera, tolka, skriva, framföra. Era dikter finns nu sammanställda i ett häfte, som kanske kan komma till användning även i teaterämnena (röstträning, gestaltning etc.). Maggan, Thomas och Ann-Margret har fått varsitt häfte för att kunna ta del av era alster. Du kommer naturligtvis att kunna få ditt alldeles egna ex. (Läs dem gärna under kulna höstkvällar hopkrupen under en filt i favoritsoffan med en varm kopp te i närheten...)

Med utgångspunkt från Sapphos "Gudars like..." har vi sedan tagit steget över till "den andra sidan" för att se hur människans uppfattning om döden uttryckts i äldre litteratur. Vi har följt Odysseus ner i Hades, Aeneas tog oss med på nästa resa till samma ställe (700 år senare). Vi kommer även att bekanta oss med Dantes Inferno, för att snenare kunna jämföra de olika skildringarna. Som avslutning på temat ser vi bitar ur David Finchers film Seven, för att se hur motiv och  idéer från de tidigare lästa texterna åter dyker upp, den här gången i ett samtida "inferno".

Längre fram i höst ska vi lära oss mer om dramats historia. Där kan ni säkert redan en hel del. Det blir en resa genom teaterhistorien från det antika Grekland till dagens teater. Typiska drag, ämnen, idéer m.m.  

A bientôt!

Peter
All the world's a stage, 
And all the men and women merely players:
They have their exits and their entrances;
And one man in his time plays many parts,
( As You Like It Act II, scene VII)









Utbildningsmässan

Idag har vi hjälpts åt att formulera oss kring vår skärm på utbildningsmässan.
Vår tanke är att nå ut till så många högstadieelever som möjligt och hoppas att de ska förstå vilka möjligheter som erbjuds på det estetiska programmet. Vi har tagit fram bilder från varje inriktning som vi ska sätta upp och skrivit kortare texter vilket ska göra ungdomarna mer intresserade. Vi har även bilder och texter från t. ex biblioteket och mediteket för att visa vilka fina lokaler vi har. 
Vi hoppas på att de ska fastna för vårt otroligt breda program och söka hit.

/Mikaela, årskurs 3, teater

PS: nu finns manuset till "Paria" av August Strindberg i Ägget, så det är bara att hämta och sätta igång att analysera och agera! 
 

Analysträning

Inför uppgiften att analysera "Paria" så ska vi ha ett träningspass på tisdag innan konserten.
Analys i pratiken. Vi ska titta på skilllnaden mellan analys och tolkning och praktisera resonemanget på texter.
På tisdag kl.09.00 kör vi i gång - Jag vet inte var vi ska vara, men det kanske du vet Maggan.

Angelica

PS
Jag åker till Stockholm i morgon och återkommer inte förrän på måndag - så jag missar er föreställning ute på Mjellby. Tråkigt tråkigt och kan bara skyllas på att jag inte hade koll på helgerna när  biljetter bokades. Men jag tänker på er och ska försöka vara med en stund på repen i morgon. DS

Snart dags för lite soul searching

Hoppas det flyter på bra med blockläsningen. Tiden går fort och snart ses vi igen, vilket ska bli kul. Vi kommer då att avsluta kursen i svenska med bl.a: Nationellt prov den 13 november - vi ska titta närmare på årets tema - och lära oss hur man smidigt infogar andras tankar i sin egen text; dessutom kommer vi att repetera grunderna i disposition för argumenterande och utredande text. (inledning - dispositon - avslutning).

"Vad är livet? Blott en hägring,
blott en skugga och en spegling.
Bländverk allt, som blev oss givet!
Ty en dröm är hela livet,
själva drömmen drömmer vi."


Livet är en dröm, skådespel från 1635 av spanjoren Calderon

Strindberg intresserade sig för drömmar och så gjorde även Freud. Vi kommer i våra studier av 1900-tals litteraturen bl.a. se hur författare försöker skildra människans inre liv - själens värld - framför allt då den s.k. undermedvetna delen av psyket, dit vi inte har omedelbar åtkomst. Vi har endast tillgång till det medvetna - nuet - och det förmedvetna - minnena; men i det undermedvetna lagras tidigare händelser i våra liv, vilka påverkar hur vi är som människor. Det har vi bl.a. tillgång till i våra drömmar. Tänk efter när du hade en märklig dröm sist. Kanske ditt undermedvetna vill vägleda dig; tala om något för dig? Vad betydde egentligen den där drömmen...

Freud var orsaksorienterad, och försökte hitta förklaringar till varför vi är de vi är. Svaren tyckte han sig finna i de tidiga barnaåren. Vi är enligt honom präglade av vad vi varit med om som barn.
Vänder man upp och ner på detta synsätt - skulle man istället tänka sig att vi är på väg mot ett mål - och det målet formar vi själva, genom vårt handlande och våra beslut. Ditt liv blir vad du gör det till. C.G. Jung som var elev till Freud tänkte sig psyket så.

Andra personer som format 1900-talets tankevärld, och synen på människan är de tre viljefilosoferna Schopenhauer, Kierkegaard och Nietzsche, som alla levde under 1800-talet. Var och en är på sitt sätt föregångare till den filosofi som växer fram efter andra världskriget, och som kallas existentialism. Inspirerad av tyskarna Husserl och Heidegger, och de tre tidigare nämnda utvecklar Jean Paul Sartre sin filosofi - existentialismen. Du är resultatet av dina val - du vet inte om du valt rätt - men du måste välja väg genom livet. Att avstå att välja - är också ett val. Då låter du andra välja åt dig.

Dessutom är Darwins evolutionsteori - den starke; den mest lämpade och anpassade får föra sina gener vidare - gångbar inom litteraturen. Det finns ett antal böcker som skildrar just detta förhållande, oftast i form av en stark man av folket, som har en någon form av relation med en kvinna av börd. Böcker om detta ämne har varit förbjuden läsning under lång tid. Sexualitet har ansetts höra hemma i det undermedvetna - eller bort förträngas dit.

Vi har sett hur kvinnas roll i familjen skildras i teaterstycken av bl.a. Ibsen och Strindberg. Den politiska kampen under 1900-talet handlar i mångt och mycket om att utöka jämlikheten även till det arbetande folket. Marx och Engels socialistiska teorier författades redan 1848 men får fart under tidigt 1900-tal. Med revolutioner, koncentrationsläger och världskrig som följd. Ur ruinerna reser sig en alltmer kommersialiserad värld, där vi idag tycks vara på väg att underhållas till döds. Kvällstidningarna skriver om vad som händer i teve. Vem bryr sig egentligen om vad som händer i verkligheten. Vi luras att tro att bilden av världen är världen. Det mesta av det du tror på är en illusion.

"När ett folk låter sig förströs av trivialiteter, när det kulturella livet definieras som ständigt pågående underhållning, när det allvarliga offentliga samtalet förs på barnspråk, när ett folk kort sagt förvandlas till publik och de offentliga angelägenheterna till en vådevill, då är det fara å färde för kulturen kan mycket väl gå under. /- - -/
Vem är beredd att gripa till vapen mot en flod av underhållning? Vem klagar vi inför, när klagar vi och med vilket tonfall, då det allvarliga samtalet upplöses i fnitter? Vad finns det för botemedel för en kultur som dränks i skratt?"

Neil Postman
Underhållning till döds, 1985

Du har naturligtvis valt en 1900-talsroman från min lista (finns även på skolbiblioteket) och kommit igång med läsningen. När vi träffas igen, ska du få förbereda en presentation av din bok, förattare m.m. Självklart har duläst ut din bok när vi ses igen;-)

det minsta man är skyldig sina drömmar
är att tro på dem

Bob Hansson (f.1970)

Hälsningar Peter

Möjlighet att se en Thereminsolist

Ett rop från Kulturhstoria - ön:

När Ann-Louise Liljedahl var hos oss på Kulturhistoria spealde hon ett stycke med en äldre kvinna som spelade på ett unikt instrument; Theremin.
På tisdag den 16/10 kl.11.00 har ni möjlighet att se Pamelia Kurstin spela på ett sådant instrument (hoppas jag innerligt - hon är nämligen vida känd för sin skickliga hantering av detta instrument)
Här finns några länkar att botanisera i
http://en.wikipedia.org/wiki/Pamelia_Kurstin
http://www.myspace.com/pameliakurstin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Theremin

Angelica

Konststaden

Lördag 6/10 hade vi första repetitionen av konststaden. Detta är ju ett samarbete mellan dans, musik och teater och stycket har 100 medverkande. Alla var på gott humör och hade med sig fina idéer och vi han också sätta ihop en spelordning.

Tisdag, onsdag och halva torsdag blir mycket bråda dagar då allt skall samköras och finslipas. Mycket kul!

Maggan
image45


Nytt rum

Sakta börjar rummet ta form. Vi har under veckan röjt, städat, målat om, sytt gardiner, hämtat möbler till det gemensamma utrymmet. Tanken är att eleverna här skall kunna vila, studera, samtala, äta och ha lektion. Det kan vara nog så stressigt att befinna sig i offentlig miljö hela dagen, ibland behöver man kanske dra sig undan en stund, detta gäller i hög grad våra elever som ofta måste arbeta på kvällen och helgen.


När vi ändå var igång passade vi på att rusta upp våra loger också. En rejäl städning och nya gardiner kan ibland göra underverk.

Maggan och Peter
image43
image44


Textarbete åk 3 Paria av August Strindberg

image42
Uppgift :

Analysera pjäsen Paria av August Strindberg lämna in denna skriftligt.

Tag ut ett stycke ur pjäsen som tydligt beskriver problemställningen och som du sedan ska framföra.

Redovisning : Fredag 19/10 kl.9.45 i Bergmansalen.

Analysuppgiften består av olika bitar.

Karaktärsanalys:

Vilka krafter agerar i stycket?

Vilken är huvudkonflikten?

Vilken funktion har krafterna, karaktärerna?

Vilken roll spelar de olika karaktärerna för varandra i dramat? Vem är vem?

Namnge dem utifrån deras funktion i stycket.(protagonist, antagonist, drivande karaktär, motkraft skurk, hjälte etc.)

Innehållsanalys:

Vad vill pjäsen säga?

Hur understryker dramaturgin detta?

Hur understryker karaktärerna och deras roller, funktioner detta?

Dramaturgianalys :

Vilken är huvudkonflikten?

I vilken ordning sker saker? Vad betyder det?

Varför har dramatikern valt den formen, strukturen?

finns det vändpunkter som understryker innehållet?

Betygskriterier för textarbete.

G

Du spelar upp din text. Du beskriver varför du valt just det stycket och den karaktären.

Du lämnar in din skriftliga analys som innehåller karaktärsanalysen där du klart besvarat frågorna.

VG

Du spelar ledigt upp ditt valda stycke med en tydlig tolkning. Du beskriver varför du valt stycket och just den karaktären.

Du lämnar din skriftliga analys som innehäller Karaktärsanalys och Innehållsanalys där du klart besvarat frågorna.

MVG

Du spelar upp ditt stycke på ett ledigt sätt med en tydlig tolkning. Du redogör för hur och varför du gjort ditt val.

Du lämnar in en skriftlig analys som innehåller alla delarna där du tydligt besvara frågor och redogör för samband i löpande text. Du reflekterar över tolkning och beskriver varför du skulle sätta upp Paria idag.

/Maggan


Konststaden

Hej

På grund av logistiktrassel och väldigt höga busskostnader har vi beslutat att repa på Sture. Detta innebär rep

Tisdag 9-16

Onsdag 9-16

Torsdag 12-16

Fredag öppet genrep på Mjellby. Eleverna tar buss 330 från Norra station 13.10 efter att ha intagit lunch på Sture. Rep på Mjellby 14-17. Busshållplatsen heter Hovgård Mjellby på fredag. Bussen går typ 17.30


Föreställningar

Lördag 15.00 13.40 går bussen 350 från Norra Station. Nu heter stationen Lilla Mjellby

Bussen hem går 18.11

Söndag 15.30 14.45 går bussen 350 från Norra Station. Stationen Lilla Mjellby

Buss hem går 17.50


Ju fler som kan åka privat desto bättre, det kommer att bli trångt på bussen.
Tack så länge

Maggan


SUBFRAU

Onsdagen den 3/10 var teaterinstitutionen (dvs lärarna) på teaterbesök i Helsingborg. Vi tittade på pjäsen Pretty Subfrau med gruppen Subfrau.

Det kanske inte var den bästa och mest tänkvärda pjäs vi sett, men den tog upp genusfrågor inom teater. I stort kan man säga att pjäsen som framfördes av tre kvinnor hade hämtat sitt material ifrån Strindberg, Mollire, Ibsen och Tjechov. Manliga karaktärer i dramatikernas pjäser fick låna sina repliker till de kvinnliga skådespelarna på scenen och de uppstod möten som ibland var roliga och ibland tänkvärda. Vad jag tyckte jag mes la märke till var att botten i mig är botten i andra, dvs. det är inte så stor skillnad på män och kvinnors inre liv, men det är en stor skillnad på hur de tillåts leva ut det.

Nyttigt att se och utsätta sig för konst.

Maggan

http://www.wingrens.com/subfrau/


image41

Klassråd för ES05t, 2/10-07

Klassråd för ES05t, 2/10-07


§ 1 Mötet öppnas

§ 2 Till ordförande valdes Kristian

§ 3 Till sekreterare valdes Mikaela

§ 4 Föregående protokoll kan ej godkännas eftersom bara hälften av klassen läst det. Alla måste gå in på bloggen och läsa det!

§ 5 Det fanns inget Stureblad denna veckan och varken elevrådet eller matrådet har haft möte sen förra klassrådet.

§ 6 Övriga punkter:

Matilda tog upp punkten om klasströjorna och frågade och vi ska trycka dem eller inte. Fia berättade om hur vi skulle kunna trycka dem så att det blev billigt och Fia ska kolla upp stället i stan och vad det kostar. Det uppdrogs åt Fia att undersöka saken.

Matilda tog också upp vilka dagar som vi ska börja kvart över nio. Förlaget från Anni löd att vi ska börja 09.15 tis-, ons- och torsdag. Måndag börjar alla som vanligt efter deras individuella val och fredag har vi röst och rörelse på morgonen och börjar 08.10. Förslaget godkändes.

Maggan påminner om lobby- och logearbetet imorgon, onsdag 3/10, kl. 09.00. Vi håller på till lunch eller så länge vi orkar, och allt ska bli färdigt imorgon, så jobba på!

§ 7 Ordförande förklarar mötet avslutat

Sekreterare: Mikaela Gunnarsson
image40


Jämställdhetscheck

Klicka här för att komma till Teaterförbundet och deras jämställdhetscheck, kolla in och pröva på era pjäser.

Thomas

Familjeterapiföreningen i Halland

I fredags var jag anlitad av ovanstående för att medverka i deras konferens som handlade om att ge familjeterapeuter i hela landet möjlighet att träffas för att få nya infallsvinklar på sin yrkesroll i en föränderlig värld. Innehållet i min workshop handlade om rolltagande och deltagarna fick tillverka varsin mask i papper som användes för att synliggöra sociala masker.

Masken blev ett "filter" som skapade distans till arbete med sig själv, deltagarna fick fylla masken med egenskaper samt ett ljud och en replik som de tyckte passade till masken. De fick i smågrupper interagera med varandra och observera hur andra gjorde. I workshopen ingick också begreppet social status och hur det kan gestalta sig i kroppen.

Jag berättade om det maskarbete som just nu pågår med teaterettorna samt en teaterkurs för åk 2 elever, individuellt val.

Familjeterapeuterna tyckte att masken kunde vara användbar i situtioner där deras klienter låser sig och behöver få uttycka sig på annat sätt.  Två från Althea i Halmstad var med och uttyckte önskan om ett samarbete med oss på teater och elever i framtiden.

Thomas


RSS 2.0